Selasa, 13 Mei 2008

kami balik pada hari ibu

tepat jam 11.30 pagi sabtu (10/05/2008), setelah aku selesai menulis sebuah catatan tentang ibu (sempena hari ibu) dalam blog ini, aku menerima satu mesej dari abangku meli yang berada di kampung yang hingga kini masih sangat setia menjaga mak dan ayah. dalam mesej tersebut berbunyi "mak sakit, tangan tak boleh angkat dan tak boleh bergerak, baru balik dari hospital" dunia rasa berpusing-pusing. macam-macam muncul dalam kepala aku. apa yang aku tahu dalam bahasa yang tak sedap didengar adalah mak sedang mengidap penyakit strouk.
macam manalah agaknya keadaan mak, apa akan jadi kalau mak sakit, sape nak jaga cheik. macamana pulak meli nak menguruskan kehidupannya terpaksa menjaga cheik dan mak, anak-anaknya yang masih bersekolah dan sebagainya mula bermain dibenak fikiranku. aku terus telefon meli, katanya keadaan mak tak lah membimbangkan, doktor dah beri ubat untuk mencairkan darah yang mingkin tersumbat, katanya tangan mak dah nampak sedikit perubahan, boleh gerak-gerakkan jari. selepas itu aku terus menghubungi adik (salina) di Keramat AU, dan juga abah (abang sulungku). abah kata adik-beradik yang lain biarlah dia contact, tak lama aku berfikir, aku mengambil keputusan untuk balik, terus saja aku telefon kaunter bas mahligai dan al-hamdulillah kerani bas tersebut kata tiket untuk malam tu masih ada lagi. aku bergegas kesana dan dalam perjalanan abah telefon kata dia sedang bersiap-siap untuk balik bersama mail di kuantan.
Petang sabtu di pekan Tanjong Malim, bersama ani (isteri tersayang dan anak-anak muhammad syahmi zikri dan muhammad syazwi khuzami) untuk menaiki bas di terminal tanjong malim. sebelumnya sempat bersama-sama membeli belah di pasar malam TM. selepas tu ani dan anak-anak balik, tinggal aku sendiri untuk menaiki bas balik. tepat jam 8.20 bas bertolak. jam 3.30 pagi bas sampai di Terminal Bas dekat Pasar MPKB, sebelumnya aku dah telefon Mail untuk ambil aku. dalam 3.40 mail sampai dengan Pajero Seri. dalam kereta mail dah menceritakan pada aku serba sedikit keadaan mak, katanya setakat ni tak de apa-apa kot, sampai dirumah aku menemui mak, al-hamdulillah nampaknya aku dapat juga mencium tangan mak dan mak dapat mengangkat tangannya dengan baik walaupun mak kata masih terasa kebas. cheik sedang tidur ketika itu tapi bila terdengar suara aku berbual dengan mak, cheik terjaga dan aku segera bersalam dengan cheik.
pagi tu macam biasala aktiviti kami, apalagi orang kelantan yang tradisi sarapan paginya adalah makan nasi. aku kepasar minggu di kedai Wakaf Aik membeli nasi berlauk. Pagi tu kami bersama-sama makan. habis makan je kami dikejutkan oleh cheik dengan .... ha,ha,ha. tak boleh cerita, tapi aku yakin adik-beradik yang ada masa tu pasti akan ingat sampai bila-bila. tengahari tu aku, mail dan abah ke kota bharu cari tiket mahligai untuk balik lagi ketanjong malim malam tu jugak. Seri dok dirumah kejar ayam dengan hafiz untuk di masak gulai, kalau sebelum ni mak yang masak dan memang best sangat masakan mak terutama kalau masak gulai ayam kampung. tapi kini tugas tu diambil alih oleh kakti, memang pakar jugak la kak ti ni. tak sia-sia kakti dok belajar ngan mak. memang saling tak tumpah dengan masakan mak, petang tu kami makan memang kenyang betul la. kena pulak dengan gulai lemak ikan merah, budu dan ulam petai dan pucuk beko. memang berasap pedasnya.
petang tu aku, seri dan fiji diperintahkan pulak oleh mak kejar seko lagi ayam yang terlepas tadi, tanpa membantah, kata seri disebabkan hari ini adalah hari ibu, mak suruh lah ape je kami akan buat, nasib ayam tu memang tak baik kali ni, dia cuba menyorok disebalik panjangnya rumput dalam bendang depan rumah tapi berjaya dijejak oleh seri. apa lagi... sekali lagi malam tu kami dihidangkan pulak oleh kakti dengan gulai kereset ayam kampung, fuuuuhhh memang tiada tandingan.
malam tepat jam 8.45 malam aku bertolak baik semula ke tanjong malim, seri hantar aku ke terminal bas jalan hamzah selepas bersalaman dengan semua terutama dengan cheik dan mak, abang-abang dan semua anak-anak saudara. bas meninggalkan terminal tepat jam 9.35 malam bersama kenangan yang tak tahu bila lagi akan berulang. mungkin kepulangan kami sedikit sebanyak dapat mengubat rindu mak dan cheik pada kami, begitu juga kami, pastinya ingatan kepada mak cheik semakin menebal dalam memori kami.
terima kasih untuk semua, Abah, meli, Mail, Seri dan especially kepada kakti yang banyak membantu mak dan cheik, menjaga makan minum mereka berdua dan juga menyediakan makanan kepada kami semua. terima kasih sekali lagi. insyaallah kenangan yang sama pasti akan berulang lagi. byyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!